Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

Miten suomalaiset syövät? Siitä keskusteltiin SYKETTÄ-ravitsemusillassa viime viikolla.

Kirjoitettu: 29.3.2019 14:46


Suomalaisten ruokavalio on valikoimaltaan monipuolinen, mutta erityisesti kuidun ja kasvisten, hedelmien ja marjojen syönnissä olisi yhä parantamisen varaa. Viime viikon SYKETTÄ-ravitsemusillassa kävimme laajasti läpi suomalaisten ruokavalion nykytilaa uusimman FinRavinto 2017 -tutkimuksen tulosten siivittäminä. Tähän blogitekstiin on nostettu muutamia keskeisiä pointteja. Tarkemmin voit tutustua luennon sisältöön tästä.


Popsi, popsi porkkanaa on iskostunut liian harvan suomalaisen päähän

Muistat varmaan itsekin tämän kasvisten syöntiin kannustavan korvamadon. Siitä huolimatta vain 14 % suomalaisista miehistä ja 22 % suomalaisista naisista syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja saantisuosituksen mukaan, eli vähintään puoli kiloa päivässä. Kasvisten, hedelmien ja marjojen riittävä ja reilu syöminen olisi ihan ykköstekijä kansanterveytemme edistämisessä ja kansansairauksiemme ehkäisyssä, sillä syömällä reilusti näitä luonnon omia vitamiinipommeja, turvataan monien vitamiinien, kivennäisaineiden ja hivenaineiden tarpeellinen saanti. Lisäksi kasviksia, hedelmiä ja marjoja suosimalla korvattaisiin monesti ruokavaliosta muita terveydelle epäedullisempia ja energiapitoisempia ruoka-aineita. Tavoitteeseen pääsee helposti jo esimerkiksi keskittymällä siihen, että omassa ruokavaliossasi on annos jotain kasvista, hedelmää tai marjaa joka aterialla, aina aamupalasta lähtien.

Lisää kuitupommeja ruokavalioon

25-35 gramman kuidun päivittäinen saantisuositus täyttyy vain 21 %:lla suomalaisista naisista ja 27 %:lla suomalaisista miehistä. Suuri osa suomalaisista siis saa kuitua aivan liian vähän ruokavaliostaan. Kuitutavoite täyttyy esimeriksi syömällä kasviksia, hedelmien ja marjoja saantisuosituksen mukaisesti vähintään 500 grammaa päivässä sekä 4-5 viipaletta täysjyväleipää ja annoksella täysjyväviljapuuroa ja täysjyväriisiä tai -pastaa. Tärkeintä on siis valita ruokavalion viljatuotteet täysjyväisinä sekä syödä kasviksia, hedelmiä ja marjoja saantisuosituksen mukaisesti. Myös siemenet ja pähkinät toimivat ruokavaliossa kuidun lähteinä. Kuitu auttaa sinua pitämään verensokerin tasaisempana, vatsan toiminnassa että suoliston hyvän mikrobitasapainon ylläpidossa.

Suolaa, suolaa enemmän suolaa, eiku?

Lähes kaikki suomalaiset saavat liikaa suolaa; miehistä lähes jokainen ja naisistakin yhdeksän kymmenestä saa liikaa suolaa ruokavaliostaan. Eikä sitä yleensä saada vain vähän liikaa, vaan jopa kaksinkertainen määrä saantisuositukseen verrattuna. Tiesitkö, että makuaisti tottuu vähäsuolaiseen ruokaan yllättävän nopeasti, yleensä 2-3 viikossa? Suosittelen kokeilemaan!

Naiset vetävät paremmin kuin miehet

FinRavinto 2017 –tutkimuksen tulokset antoivat viitteitä naisten ja miesten ruokavalioiden laadun eriytymisestä entisestään. Naisten ruokavalio on ravintoainepitoisuudeltaan useimpien ravintoaineiden osalta miesten ruokavaliota laadukkaampi. Ravitsemusasioissa naiset siis jatkavat paremman esimerkin näyttöä miehille. Mikä onkin hyvin tärkeää, sillä samaan tapaan kuin muutama vuosikymmen sitten tuoreiden kasvisten ja salaattien käytön lisäämisessä, naiset näyttävät nyt toimivan edelläkävijöinä kasvikunnantuotteiden, palkokasvisten, pähkinöiden ja siementen määrän lisäämisessä ruokavalioonsa ja eläinkunnan tuotteiden rajoittamisessa ruokavaliostaan.

Mitä on tehtävissä?

Kaiken kaikkiaan, suomalaisten ruokavaliossa on paljon hyvää ja ruoka-aineita käytetään monipuolisesti. Suomalaisten  ruokavalio kuitenkin kohenisi merkittävästi suosimalla kuitupitoisia hiilihydraattien lähteitä, kuten täysjyväleipää ja kuitupitoisia aamiaisviljavalmisteita, värikkäitä kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja sekä sisällyttämällä ruokavalioon palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä entistä enemmän. Lisäksi ruokavalion rasvan laatua voisi parantaa lisäämällä kalan ja kasvispainotteisten pääruokien sekä vaalean lihan käyttöä ja korvaamalla niillä runsasrasvaisia maito- ja lihavalmisteita sekä punaista lihaa.

 

Lue lisää suomalaisten ruokavaliosta ja FinRavinto 2017 -tutkimustuloksista luentodioista. Sisältää myös vinkkejä ja aktivoivia tehtäviä.

 

Mukavaa kevään jatkoa ja syömisen iloa toivotellen,

 

SYKETTÄ-ravitsemusasiantuntija Henna

 





Kommentoi