Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

Torkut tekevät terää!

Kirjoitettu: 29.1.2019 13:21


Torkut keskellä päivää – laiskuutta vai tehokkuuden parantamista?


Parhaat päiväunet tulevat kesäisin riippumatossa!

Rakkaalla lapsella on monta lempinimeä: tirsat, nokoset, torkut, peräjälkeiset… Talvella valon määrän ollessa minimi ja kaamoksen vallitessa saattaa usealla olla unelias olo ja havaita haaveilevansa pienistä päiväunista päivän askareiden keskellä. Suuri osa minulle annetuista lempinimistä ystäväporukan keskuudessa liittyvät päiväuniin. On myös yleinen vitsi, että jos minuun ei saa yhteyttä olen luultavimmin päiväunilla. Usein tämä oletus myös osuu oikeaan!

Onko nämä kesken päivän otetut nokoset vain ajanhukkaa ja merkki laiskuudesta, vai saavutetaanko niillä myös jotain hyötyä?


Mukavaa ja hyödyllistä


Päiväunien hyödyt riippuvat torkkujen pituudesta. Useimmiten päiväunista haetaan potkua päivään. Tähän tehokkaimmat ovat lyhyet 10-20 minuutin tehotorkut. Lyhyiden päiväunien jälkeen mieli on terävä ja tiedon omaksuminen on helpompaa. Professori Leon Lack selvitti, että eniten tehoa päivään saa 10 minuutin päiväunista.

Tilanne taitaa kuitenkin monelle olla tuttu: tehotorkuiksi tarkoitetut päiväunet venyvät tunnin tai jopa pidemmän mittaisiksi. Olo on herätessä tokkurainen ja herääminen vaikeaa, sillä uni on kerennyt unen syvään vaiheeseen. Pitkien torkkujen jälkeen olo on usein myös turhautunut, sillä päivästä on menettänyt enemmän työskentelyaikaa kuin oli suunnitellut. Mutta on hyvä muistaa, että pitkistä päiväunista on myös hyötyä! Pitkät eli noin tunnin päiväunet kehittävät muistia ja parantavat luovuutta.

Paras aika päiväunille on iltapäivällä yhden ja neljän välillä, jolloin ne eivät vaikeuta nukahtamista illalla. Uni on tärkeää mielelle ja aivoille. Jos yöllä unta ei saa riittävästi, voi tilannetta korjata päiväunilla.

Protip: Juo kahvia ennen päiväunia. Kofeiini ei vielä vaikuta lyhyiden nokosten unenlaatuun, mutta helpottaa heräämistä!

Protip 2: Myös päikkäreissä harjoitus tekee mestarin! Päiväunia usein nukkuvien suorituskyky paranee torkuilla tehokkaammin kuin heillä, jotka eivät yleensä ota nokosia.

Päiväunista haaveksien,

DT Sanna





Kommentoi