Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

Jos treenaat, muista myös huoltaa – Tartu DT-Tahvon kehonhuoltohaasteeseen!

Kirjoitettu: 28.3.2016 22:23


Älä unohda kehonhuoltoa!


Kehonhuolto lienee treenimuoto, jota useimmin laiminlyödään. Rauhallinen kehonhuolto ei ehkä aiheuta koukuttavia endorfiiniryöpsähdyksiä tai kasvata hauiksen lihaserottuvuutta, mutta se on terveen ja toiminnallisen kropan edellytys. Dream teamin Tahvoa vaivaa sama kuin suurta osaa muistakin liikkujista: kova treeni maistuu, mutta venyttely kummasti unohtuu. Tämä bloggaus onkin muistutus myös Tahvolle itselleen: kehonhuolto on oikeasti tärkeää!


Tahvo tunnustaa olevansa huono venyttelijä

Kiristää!


Olen aina ollut huono venyttelemään ja siksi ajattelinkin kirjoittaa tämän blogitekstin kannustamaan niin itseäni kuin muitakin liikkujia pitämään huolta lihasten hyvinvoinnista monipuolisemmin. Olen tehnyt itselleni useita kertoja lupauksen, että pidän vähintään lyhyen venyttelytuokion viidesti viikossa. Sitä on kestänyt aina jonkin aikaa ja olen tällöin huomannut kehitystä liikkuvuudessani, mutta sitten se on taas jäänyt syystä tai toisesta. Erityisesti nyt palattuani vapaaottelun pariin olisi säännöllinen venytteleminen hyvin tärkeää. Toisaalta harrastus  myös motivoi  pitämään paremmin kiinni lihashuolto-ohjelmastani.


Yleinen ongelma


Tiedän, että monella muulla on sama ongelma lihashuollon kanssa. Venytteleminen vain tuntuu hieman toissijaiselta muun liikkumisen ohella, eikä sitä jaksa aina tehdä. Toisaalta kun asiaa miettii enemmän, on lihashuolto hyvin tärkeää lihasten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitämisen kannalta. Pahimmillaan sen laiminlyöminen voi aiheuttaa säryn ja kankeuden lisäksi vammoja, jotka keskeyttävät liikkumisen kokonaan. Erityisen usein tämä tuntuu unohtuvan heiltä, joiden liikkuminen painottuu punttisalilla käymiseen. Myös heille lihashuolto olisi todella tärkeää, mikäli tavoittelee jatkuvaa kehitystä. Huomaan syyllistyväni myös itse lihashuollon laiminlyömiseen erityisesti silloin, kun käyn paljon salilla! Säännöllinen venytteleminen ei myöskään vaadi suuria, sillä sitä voi hyvin tehdä vaikka kotonaan samalla kun katsoo telkkaria.


Monipuolisella treenillä lisää motivaatiota harjoitteluun


Pelkän venyttelemisen lisäksi on hyvä myös muuten liikkua monipuolisesti, jotta lihakset voivat hyvin ja kehittyvät tasaisesti. Esimerkiksi jos käyt paljon kuntosalilla, tekevät satunnaiset pallopelit ja aerobiset treenit hyvää kunnollesi ja pitävät treenin vaihtelevana. Silloin ainakin itselläni pysyy paremmin myös mielenkiinto yllä treenaamista kohtaan. Omalla kohdallani SYKETTÄ Dream team on kannustanut osallistumaan mitä erilaisimpiin lajeihin ja aion pyrkiä jatkossakin kokeilemaan uusia lajeja aina silloin tällöin. Vaikka liikun hyvin paljon ja pidän rankasta treenistä, oli se sitten vaikka maastopyöräilyä, lukkopainia tai crossfittiä, yllätti DT-Jennin HIIT-treeni täydellisesti. Siinä sain jälleen huomata kuinka totutusta poikkeava liikunta voi olla todella rankkaa, vaikka muuten urheilisikin paljon.

Muista pitää myös kehonhuolto vaihtelevana – se voi olla paljon muutakin kuin venyttelyä! Kurkkaa ideoita viereisestä kuvasta tai vaikka Dream Teamin Maijan kehonhuoltovinkeistä.

 


Tahvo haastaa sinut huoltamaan kehoasi!


Kevään tavoite?

Lopuksi esitän kaksi haastetta itselleni ja kaikille SYKETTÄ liikkujille:

1 – Lisää lihashuoltoa treeniaikatauluihisi ja pidä siitä kiinni. Koska itse olen tässä niin huono, kirjoittelen lukukauden lopuksi kuulumisia siitä, miten olen edistynyt tavoitteissani.

2- Käy kokeilemassa jotain uutta liikuntalajia, jota et ole aiemmin koittanut. Vielä parempi, mikäli et oikeastaan edes tiedä, mitä laji pitää sisällään – se voi yllättää positiivisesti!

Liikkumisen iloa!

Tahvo

P.s. Huhtikuu on kehonhuoltokuukausi! Esimerkiksi pidetty ja kaivattu BodyBalance palaa ryhmäliikuntakalenteriin: pääset nauttimaan tästä kehoa huoltavasta Les Mills -tunnista torstaisin 15:30 Kunnonsalilla. Torstaisin myös Hillan pitämä uutuus, oman kehon kuunteluun rauhoittava Mind & body 17:00 Snellmanialla.





Kommentoi