Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

Kuinka selvitä loukkaantumisesta – ja miten välttää niitä

Kirjoitettu: 21.12.2018 15:27


Dream Teamin Nooralle loukkaantumiset ovat tuttuja


Liikuntaan liittyy valitettavasti silloin tällöin myös loukkaantumisia. Minulla niitä on ollut yhteensä 10, ja kaikki ovat kohdistuneet polviini. Kokemusta loukkaantumisista ja niistä toipumisesta löytyy siis runsaasti. Minulla syy loukkaantumisiin on yliliikkuvat nivelet – polvilumpiot eivät millään malttaisi pysyä paikoillaan. Loukkaantumisia sattuu kuitenkin ilman altistavia tekijöitäkin, joten tässä koottuna omat neuvoni loukkaantumisesta selviämiseen.


Helpointa on ehkäistä ennalta


Ensinnäkin ehkäisy on kaikista tärkeimmässä roolissa. Kunnollinen lämmittely (ja ei, pelkkä kuntopyörällä polkeminen ei riitä) valmistaa kropan treeniin, ja kun keho on hereillä, se toimii paremmin – ja näin loukkaantumisriski pienenee. Panosta siis tehokkaaseen lämmittelyyn ennen treeniä, sillä loukkaantumisriski pienenemisen lisäksi treeni menee myös paremmin perille, kun lihakset on jo herätelty! Yksipuolinen treeni altistaa myös loukkaantumisille, joten liiku monipuolisesti. Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä: älä treenaa väsyneenä tai liian nälkäisenä. Keskittymiskyky on tällöin heikompi, ja virheitä sattuu herkemmin.


Jos loukkaantuminen kaikesta huolimatta sattuu tulemaan, toimi näin


1 – Huolellinen ensiapu

Kylmä, koho, kompressio, toki vammasta riippuen. Lopeta heti tekeminen ja anna loukkaantuneelle kohdalle lepoa ennen kuntouttamisen aloitusta.

2 – Lääkäriin

Käy tarkistuttamassa ettei ole mitään isompia, esimerkiksi leikkaushoitoa vaativia vammoja, tai muita esteitä kuntouttamiselle. Saat samalla tarvittaessa lähetteen erikoislääkärille. Voit myös saada kipulääkereseptin tarpeen mukaan.

3 – Fysioterapiaan

Riippuu tietenkin vammasta, mutta suurimmassa osassa tuki- ja liikuntaelimistön vammoista fysioterapiasta on varmasti hyötyä. Fysioterapeutti tarkistaa tilanteen ja saat kotiin treeniohjeet, joiden avulla pääset kuntouttamaan loukkaantunutta aluetta. Vaikka edessä olisi leikkauskin, vammaa ympäröivien lihasten hyvä kunto edesauttaa toipumista, joten treenistä voi olla hyötyä jo ennen sitä. Pyydä siis lääkärikäynnillä lähete fysioterapeutille.

4 – Tee fyssarin antamat treenit!

Mistään fysioterapiasta ei ole hyötyä, jos saamiaan ohjeita ei noudata! Ole siis tunnollinen – se kannattaa! Saat kroppasi kuntoon ja ehkäiset uusien vammojen syntymistä. Tästä ei siis todella kannata luistaa.


Pidä huolta kropastasi


Loukkaantumisissa yleensä vaikeinta on sen henkinen osuus. Turhautumisen ja epätoivon tunteen ovat tyypillisiä, mutta päätä ennemmin sisuuntua. Päätä, että treenaat kropastasi entistä vahvemman ja stabiilimman. Voivottelu ei auta mitään, ja mitä vanhemmaksi tulet, sitä enemmän kroppaan tulee kaikenlaisia kolotuksia. Kannattaakin keskittyä niiden ennaltaehkäisyyn. Tarkista siis että treenaat oikein (esimerkiksi SYKETÄ Trainer voi auttaa siinä!) ja ole huolellinen niin lämmittelyissä, treenissä, kuin jäähdyttelyssä treenin lopuksikin. Meillä on vain yksi kroppa, joten siitä kannattaa pitää huolta!

-DT-Noora





Kommentoi