Usein kysyttyä
YLEISTÄ
Mikä on SYKETTÄ?
SYKETTÄ on Joensuun korkeakoulujen eli Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksen ja Karelia-ammattikorkeakoulun liikuntapalvelukokonaisuus.
Kenelle SYKETTÄ-palvelut ovat?
SYKETTÄ-palveluita voivat käyttää Joensuussa Itä-Suomen yliopiston ja Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijat ja henkilökunta.
PALVELUIDEN KÄYTTÖÖNOTTO
Miten pääsen käyttämään SYKETTÄ-palveluita?
Mikäli olet uusi käyttäjä, tulee sinun ensin rekisteröityä käyttäjäksi nettisivuilla tai mobiilisovelluksessa. Rekisteröitymisen jälkeen voit ostaa ryhmäliikunta- tai palloilutarran nettisivujen verkkokaupasta, mobiilisovelluksen kautta tai Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan (ISYY) ja Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta POKAn toimistoilta. Liikuntatarrana toimivat mobiilisovelluksen mobiilitarra ja/tai opiskelijakorttiin, henkilöstökorttiin tai erilliseen blankko-korttiin liimattava liikuntatarra
Aiemmin rekisteröityneiden käyttäjien ei tarvitse rekisteröityä uudelleen. Mikäli olet vanha käyttäjä, riittää että ostat uuden tarran.
Mitä tarkoittavat ryhmäliikunta- ja palloilutarra?
Ryhmäliikuntatarra oikeuttaa käyttämään kaikkia liikuntakalenterin mukaisia liikuntapalveluita. Palloilutarralla voit käyttää kaikkia liikuntakalenterin mukaisia palveluita pois lukien ohjatut ryhmäliikuntatunnit. Molempia tarroja voi ostaa sekä lukukaudeksi että koko lukuvuodeksi.
Saanko ottaa kaverini mukaan SYKETTÄ-tunnille?
SYKETTÄ-palvelut on tarkoitettu ainoastaan SYKETTÄ-tarran omistaville. Palveluita ei ole tarkoitettu korkeakouluyhteisöön kuulumattomille kuten perheenjäsenille, muille sukulaisille, kavereille tai entisille työkavereille. Mikäli SYKETTÄ-käyttäjä tuo liikuntatiloihin henkilön, jolla ei ole voimassa olevaa SYKETTÄ-tarraa, käyttäjälle asetetaan käyttöehtojen mukainen 14 vrk käyttökielto SYKETTÄ-liikuntapalveluihin.
Olen henkilöstöä, pitääkö minunkin ostaa tarra?
Mikäli haluat käyttää SYKETTÄ-palveluita, sinulla tulee olla voimassaoleva ryhmäliikunta- tai palloilutarra. Tämä koskee niin henkilöstöä kuin opiskelijoita.
TUNNEILLE ILMOITTAUTUMINEN JA PERUMINEN
Miten ilmoittaudun tunnille?
Valitse haluamasi liikuntatapahtuma nettisivujen tai mobiilisovelluksen liikuntakalenterista ja klikkaa ”Ilmoittaudu” -painiketta. Ilmoittautuminen tunneille alkaa 7 päivää ennen ja sulkeutuu 30 minuuttia ennen liikuntatapahtuman alkua. Kaikille ohjatuille ryhmäliikuntatunneille, ohjatuille ja avoimille laji- ja palloiluvuoroille, vapaille vuoroille sekä perhevuoroille tulee ilmoittautua etukäteen liikuntakalenterin kautta joko nettisivuilla tai mobiilisovelluksessa. Kuntosalivuoroille ei tarvitse erikseen ilmoittautua liikuntakalenterin kautta. Osalle opiskelija- ja henkilöstöryhmien vakiovuoroista ilmoittaudutaan liikuntakalenterin kautta, osalle voi mennä ilmoittautumatta.
Miksi vuoroille pitää ilmoittautua etukäteen, vaikka joillakin vuoroilla on aina tilaa?
Etukäteen ilmoittautumisella varmistetaan, että kaikki osallistujat mahtuvat tunnille. Ilmoittautumisella kontrolloidaan tilojen käyttöastetta, jolloin vähäisessä käytössä olevia vuoroja voidaan tarpeen vaatiessa siirtää toiseen käyttöön. Tämä ei tarkoita sitä, että haluaisimme järjestää pelkästään ns. massatunteja, vaan liikuntakalenterista pyritään tekemään mahdollisimman monipuolinen eri käyttäjien tarpeet huomioiden.
En mahtunut haluamalleni tunnille. Mikä neuvoksi?
Osa ryhmäliikuntatunneista täyttyy nopeasti. Kaikille tunneille tulee kuitenkin aina peruutuksia, joten kannattaa käydä tarkistamassa osallistujatilanne useamman kerran sen viikon aikana, kun tunti järjestetään. Paikkoja vapautuu usein edellisenä iltana ja saman päivän aamuna.
Miten perun ilmoittautumiseni?
Mikäli huomaat, ettet pääse tunnille, muista peruuttaa ilmoittautumisesi liikuntakalenterin kautta. Ilmoittautuminen tulee perua viimeistään neljä tuntia ennen tunnin alkua. Näin annat paikkasi jollekin toiselle tunnille haluavalle. Ilmoittautuminen ennen klo 10 alkaville aamutunneille tulee perua viimeistään 12 tuntia ennen tunnin alkua. Peruuttamattomien ilmoittautumisten ja varausten suhteen on voimassa käyttöehtojen mukainen sanktiokäytäntö.
Miksi tunteja perutaan?
Tunnin peruminen on aina ns. viimeinen vaihtoehto eli peruminen tapahtuu ainoastaan, mikäli tuntia ei saada muuten järjestettyä. Ryhmäliikuntatuntien osalta esimerkiksi ohjaajan sairastuttua tai tilaperuutuksen takia pyritään aina löytämään korvaava ohjaaja tai korvaava tila. Kouluilla peruutukset johtuvat koulujen opetukseen liittyvästä käytöstä sekä loma-aikojen peruutuksista.
Olen huomannut, että tunnilla on vähemmän osallistujia kuin sinne ilmoittautuneita. Mistä tämä johtuu?
Kaikki tunnille ilmoittautuneet eivät ole saapuneet paikalle. Jos käyttäjälle kertyy kaksi peruuttamatonta varausta, saa hän 7 vuorokauden ilmoittautumis- ja osallistumiskiellon SYKETTÄ-liikuntapalveluihin. Kiellon voi poistaa maksamalla 4€ suuruisen sakkomaksun ISYYn tai POKAn toimistoilla. Käyttäjämääriä seurataan ohjaajien ilmoitusten perusteella niiltä tunneilta, joilta se käytännössä on mahdollista.
MAKSULLISUUS
Miksi SYKETTÄ-palveluiden käyttö on maksullista?
SYKETTÄ-palvelut rahoitetaan korkeakoulujen tuella ja liikuntatarroista perittävillä käyttäjämaksuilla. Käyttäjämaksujen avulla tuotetaan monipuoliset liikuntapalvelut erilaisten käyttäjien tarpeet huomioiden.
Haluan käyttää ainoastaan kuntosalia silloin tällöin. Tuleeko minun ostaa liikuntatarra?
Kaikkien SYKETTÄ-liikuntapalveluiden käyttö edellyttää voimassaolevaa liikuntatarraa. Kuntosalia saa käyttää sekä palloilu- että ryhmäliikuntatarralla.
En halua enää käyttää SYKETTÄ-palveluita. Saanko rahani takaisin, jos palautan liikuntatarran?
Ostettua liikuntatarraa ei voi palauttaa eikä rahoja palauteta.
LIIKUNTATARJONTA
Miksi kuntosalien aukioloaikoja on rajoitettu?
Auroran kuntosalin aukioloajat on määrätty meistä riippumattomista syistä. Iltaisin yliopiston vahtimestarin poissa ollessa kuntosalin ovet toimivat ainoastaan kulkutunnisteella. Tällä hetkellä kulkutunnisteita ei ole mahdollista hankkia opiskelijoille. UEF:n henkilökunnan jäsenet voivat pyytää SYKETTÄ-työntekijöitä aktivoimaan kulkutunnisteeseen oikeuden Auroran kuntosalille.
Tikkarinteen kuntosali on päiväaikaan opetuskäytössä, minkä vuoksi aukioloja on rajoitettu. Viikonloppuisin sali on avoinna SYKETTÄ-käyttäjille.
Joensuu Areenan kuntosali on avoinna SYKETTÄ-käyttäjille aina, kun siellä ei ole varauksia. Kuntosalin varaukset tulee aina tarkistaa ennakkoon Joensuun kaupungin omalta tilavaraussivustolta. Ajantasaisen varaustilanteen löydät Tilava Joensuu -varauskalenterista.
Katso kuntosalien ajantasaiset aukioloajat Kuntosalit-osiosta.
Miksi henkilökunnalle ei voi olla enemmän omia ryhmäliikuntatunteja?
SYKETTÄ-tunnit on haluttu pääsääntöisesti pitää auki kaikille käyttäjille, ettei tiettyjä käyttäjäryhmiä suosita toisten kustannuksella. Tunnit on kategorisoitu eri tyyppeihin (syketunti, tanssillinen, lihaskunto, teho lihaskunto, kehonhuolto, kamppailulaji, kuntosali ja palloilu), joista erilaiset käyttäjät voivat löytää itselleen sopivat tunnit.
Liikuntakalenterissa on ns. vakiovuoroja. Mitä nämä vuorot ovat ja kenelle ne on tarkoitettu?
Opiskelija- ja henkilöstöryhmien vakiovuorot ovat viikottaisia vuoroja, joiden käytöstä ovat vastuussa ryhmien vastuuhenkilöt. Vakiovuorojen haku seuraavalle lukuvuodelle avataan keväisin ja vuorot jaetaan syksyllä vuorojenjakotilaisuudessa.
Ainejärjestölläni on oma liikuntavuoro. Miksi ainejärjestön jäsenmaksun maksaminen ei riitä, että voisin käyttää ainejärjestöni omaa liikuntavuoroa?
Ainejärjestöt voivat hakea itselleen vakiovuoroa SYKETTÄ-liikuntapalveluista. Liikuntavuorot ovat SYKETTÄ-korkeakoululiikunnan hallinnoimia ja tästä johtuen opiskelija- ja henkilöstöryhmien vuoroille tarvitsee voimassa olevan SYKETTÄ-tarran. Ainejärjestöjen perimä jäsenmaksu ei liity millään tavalla korkeakoululiikunnan palveluihin.
Miksi ryhmäliikuntatunneille otetaan rajoitettu määrä osallistujia?
Osallistujamäärät on suunniteltu huomioiden tilojen koko ja niiden rajoitteet, turvallisuustekijät, käytettävä välineistö sekä ryhmäliikunnan ohjaajien omat näkemykset hallittavasta osallistujamäärästä.
Miksi ryhmäliikunta- ja palloiluvuoroja ei voi järjestää enemmän niin, että kaikki halukkaat pääsisivät osallistumaan?
Vuoroja järjestetään niin paljon kuin tiloja on käytössä ja niin paljon kuin taloudellisesti on mahdollista. Tällä hetkellä esimerkiksi Joensuun kaupungin huono salitilanne vaikuttaa myös SYKETTÄ-palveluihin emmekä saa vapaata salitilaa siihen aikaan, kuin se olisi meille parasta. Koulujen peruutukset, tapahtumat ja loma-ajat aiheuttavat jatkuvaa muutosta myös SYKKEEN käytössä oleviin tiloihin.
Joensuussa on paljon yksityisiä liikuntapalveluiden tarjoajia. Miksi SYKETTÄ ei osta enemmän tunteja heiltä?
Tähän vaikuttavat sekä taloudelliset että aikataululliset seikat. Ulkoa ostetut palvelut ovat kalliimpia järjestää kuin SYKKEEN omien ohjaajien pitämät tunnit meidän käytössä olevissa tiloissa. Pääsääntöisesti paras kellonaika ryhmäliikunnan järjestämiseen on klo 16-20, jolloin yksityiset palveluntarjoajat järjestävät tunteja omille asiakkailleen.
SYKETTÄ-MOBIILISOVELLUS
Miksi en pääse kirjautumaan sovellukseen?
Jos käyttäjätunnuksesi on väärin, tarkista, että kirjoitit tunnuksesi oikein. Opiskelijoilla käyttäjätunnuksen loppuosa on joko @student.uef.fi tai @edu.karelia.fi. Jos olet unohtanut salasanasi, käytä salasanan vaihtolinkkiä. Jos SYKETTÄ on päivittänyt käyttöehtoja, tulee ne käydä hyväksymässä nettisivujen kautta, sillä mobiilisovellus ei toimi ennen kuin käyttöehdot on käynyt hyväksymässä nettisivuilla.
Sovellus sanoo: ”Olet rekisteröitynyt toiseen kaupunkiin. Kirjaudu oikeaan applikaatioon.”
Jos olet vahingossa ottanut käyttöön SYKETTÄ Kuopion mobiilisovelluksen, lataa SYKETTÄ Joensuun mobiilisovellus. Sovellus antaa tämän ilmoituksen myös silloin, kun käyttäjätunnuksesi on väärin, joten tarkista, että kirjoitit tunnuksesi oikein tai silloin, kun salasanasi on väärä. Tällöin käytä salasanan vaihtolinkkiä.
Salasanan palautus ei onnistu
Jos salasanan palautus ei onnistu, ilmoittamasi sähköpostiosoite ei ole toiminnassa tai sähköpostiosoitteesi loppuosa on väärin. Opiskelijoilla sen tulee olla joko @student.uef.fi tai @edu.karelia.fi. Jos palautus ei sittenkään onnistu, ota yhteyttä osoitteeseen vapaa-aika@isyy.fi.
LIIKUNTAVÄLINEET
Voinko käyttää Länsikadun ja Tulliportinkadun koulun liikuntavälineitä?
Länsikadun ja Tulliportinkadun kouluilla voi käyttää maaleja ja verkkoja, mutta kaikkien muiden välineiden kuten jumppapatjojen, mailojen, pallojen ym. käyttö on kielletty. Kielto koskee sekä ryhmäliikuntatunteja että palloilu- ja vakiovuoroja.
Onko SYKKEELLÄ liikuntavälineitä, joita voisin lainata?
SYKETTÄ-käyttäjät voivat lainata veloituksetta sekä SYKKEEN omia liikuntavälineitä että ISYYn liikuntavälineitä. Välineiden laina-aika on viikko.
Mistä tiedän, jos tunnille täytyy tuoda omat liikuntavälineet?
Tapahtuman tuntikuvauksessa mainitaan, jos liikuntatunnille tarvitsee omia välineitä mukaan. Kaikille ryhmäliikuntatunneille tulee ottaa mukaan oma jumppamatto, jos sen käyttö mainitaan tuntikuvauksessa.
PALAUTE
Miten voin antaa palautetta ja kysellä palveluista?
Palautetta voi antaa SYKETTÄ-sivujen palautelomakkeen kautta. Palautelomakkeen lisäksi palautetta voi antaa sähköpostitse SYKKEEN työntekijöille. Ohjaajat eivät ole SYKETTÄ-palveluiden palautelaatikkoja, mutta omien tuntiensa sisältöihin liittyviin kysymyksiin he osaavat kuitenkin itse vastata parhaiten.