Kirjaudu:

Rekisteröidy tästä!

DT-Heidin reissukuulumisia Saksasta

Kirjoitettu: 21.6.2018 14:02

Kyllä, uskalsin lähteä yksin ulkomaille lomalle!

Dream Teamin Heidi kirjoitti aiemmin kesällä yksin matkaamisesta, mutta mitkä ovat fiilikset itse matkan jälkeen?

Tavoite täyteen heti ensimmäisenä päivänä

Täysin yksin matkalla en ollut, sillä matkustin ystäväni luokse Saksaan, Müncheniin. Kuitenkin arkipäivinä ystäväni oli töissä, jolloin pääsin yksin tutustumaan kaupunkiin. Jo heti Münchenin lentokentältä lähtiessä junaan istuttuani tapasin erään jenkkiläisen opiskelijan, joka oli juuri tullut muutamaksi kuukaudeksi Saksaan harjoitteluun. Tämä opiskelija, Liam, pääsi kirjautumaan hotellille vasta myöhään iltapäivällä, joten junassa (S-Bahn) päätimme lähteä yhdessä tutustumaan kaupunkiin. Päädyimme ensin kahville pieneen kahvilaan keskustassa ja sen jälkeen Residenz-museoon – ja siellähän se päivä vierähti, sillä tämä paikka oli valtava! Eli pääsin jo ensimmäisenä päivänä tavoitteeseeni – tapasin uuden ihmisen.

Illalla matkasin junalla (U-Bahn) ystäväni kodin lähelle ja näin vihdoin ystäväni. Julkisilla kulkeminen Münchenissä on todella helppoa ja päivälippu tai useamman päivän lippu kannattaa hankkia, jos aikoo liikkua eri paikoissa Münchenissä. Nämä liput käyvät kaikissa julkisissa – busseissa, junissa ja ratikoissa. Ja puhelimeen ladattavan sovelluksen kautta lippujen ostaminen on vaivatonta.

Kulttuuria hengelle ja ruumiille

Seuraavana päivänä tutustuin tekniikkaan ja luonnontieteisiin painottuvaan Deutsches Museumiin  – taas valtavan kokoinen, mutta todella mielenkiintoiselta kuulostava museo. Itse ehdin käydä noin kolmessa tunnissa vain itselle kaikkein kiinnostavimmat osastot – ympäristö, geenit, lääkkeet, sairaudet ja terveyden edistäminen. Tämähän kävi ihan opintomatkasta! Paljon jäi vielä näkemättä, mutta ehkä ensi kerralla sitten. Opiskelijahinta ei päätä huimannut, 4 euroa. Illalla päädyimme ystäväni kanssa paikallisen seuran kuntosalille, joka muistutti paljon Opistotien rautasalia. Tuli kotoisa olo! Ihmiset ottivat minut salille ihan kuin olisin käynyt siellä ennenkin ja sain vielä huippu hyvää ohjausta salin valmentajalta. 😊

Alpeille, totta kai!

Kolmantena päivänä päädyimme täysin ex tempore Alpeille retkeilemään ystäväni ja hänen ystävänsä kanssa. Lähes 15 kilometrin kävelyreissu teki hyvää jalkojen lihaksille ja maisemat olivat niin upeita. Juuri laitumelle päässeet lehmät meinasivat käydä liian tuttavallisiksi, koska ne ilmeisesti kokivat ystäväni ison koiran jollakin tapaa uhkaksi. Selvisimme tästä hyvillä hermoilla ja maalaisjärjellä. Huh. Noin puolessa välissä jo alas tullessa poikkesimme vuoristoravintolaan. Tilasin paikallista juustomakaronia, olutta Spritellä ja jälkiruoaksi apfelstrudelia. Tuhtia, mutta niin hyvää, eikä hintakaan päätä huimannut!

Viimeisenä päivänä, sunnuntaina, kävimme paikalliseen tapaan rentoutumassa Biergartenissa ja nautimme iltapäivällä sunnuntaikahvit ja leipomosta haetut leivokset.

Olipa hyvä reissu ja lähtisin uudelleen, ehkäpä jo Oktoberfesteille… 🙂

Hyvää kesää kaikille! Minä kirmaan nyt kesäkuun puolessa välissä töihin lähes kuukauden loman jälkeen!