Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

Tavoitteena kunnonkohotus? Oma kuntotesti motivoi!

Kirjoitettu: 15.12.2019 19:04


Syksy on kääntynyt talveksi ja saattaa tulla mieleen, onkohan syksyn aikana tapahtunut edistystä omassa kunnossa. Jumpissa on tullut käytyä tiuhaan, sinne kuntosalillekin on uskaltauduttu ja taisi joku uusi lajikin päästä kokeiluun. Mutta mitä syksyn kuntoilusta todellisuudessa jäi käteen? Saatoit innostua uudesta lajista ja uusia tuttavuuksiakin löytyi, mutta kehittyikö oma kunto kaikessa temmellyksessä?


Miksi pitäisi tehdä kuntotestejä?

 Toiset katsovat jo kohti tulevaa ja suunnittelevat ensi vuoden treenejä ja kuntotavoitteita. Ensi kevään sinäkin voit omistaa oman kunnon kohottamiselle, jolloin oman kehittymisen seuraaminen on kannattavaa. Oman kunnon kehittymistä voi olla helpompi seurata tekemällä aika-ajoin jonkin sorttinen kuntotesti ja konkreettiset luvut motivoi eteenpäin! Voit seurata kuntosi kehittymistä kotikonstein tai esimerkiksi Viretorin kuntotestillä tai Inbody-mittauksella.

Sykemittari on hyvä väline omien sykealuiden seuraamiseen. Joissain sykemittareissa voit jopa asettaa oman tavoitteen, jota kohti mittari sinua kannustaa.

Tarvitseeko jokainen treeni mitata?

Kuntoliikunta on tärkeä osa terveellisiä elämäntapoja. Oman peruskunnon kehittymisen seuraaminen voi olla motivoivaa ja palkitsevaa. Voi tosin olla haasteellista hahmottaa omassa kunnossa tapahtuneet edistysaskeleet, jos ei harrasta säännöllisesti samaa lajia tai tuijottele sykealueitaan. Onneksi omaa kuntoa on helppo testata yksinkertaisillakin menetelmillä. Kunnon testaaminen kannattaa kuitenkin suorittaa riittävän pitkän aikavälin jälkeen, jotta selkeää kehitystä on mahdollista huomata. Myöskään jokaisen treenin mittailu ei ole välttämätöntä, saatikka järkevää ellei puhuta kilpaurheilijasta. Maltillisellakin liikunnalla on mahdollista saavuttaa kunnon kehittymistä.

Voiko kuntoa testa itsenäisesti?

Kuntotasoaan voi tarkkailla esimerkiksi perinteisellä Cooperin testillä, joka on aina toimiva ja helppo toteuttaa itsenäisestikin. Voit myös tehdä reippaan kävely tai juoksulenkin kahtena eri ajankohtana ja tarkastella miten omat sykerajat tai suoritusajat muuttuvat kunnon kohotessa. Pystyitkö juoksemaan saman lenkin aiempaa nopeammin? Selviydyitkö rasittavasta jumppatunneista matalammalla sykkeellä kuin aiemmin? Nämä ovat indikaattoreita kunnon kohoamisesta. Oman kunnon testaamisesta voi kysyä lisää myös Sykettä-traineriltä! Viretori tarjoaa myös edullisia kuntotestauksia ja kehonkoostumismittauksia
Sykettä -liikkujille!

– DT Anna





Kommentoi