Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

SYKETTÄ-ravitsemusillassa sukellettiin superfoodien saloihin

Kirjoitettu: 2.11.2018 12:47


Syksyn ensimmäisessä ravitsemusillassa keskustelun ja maistelun aiheena olivat superfoodit. Ravintorikkaina ruoka-aineina pidetyt superfoodit ovat viime vuosina saaneet paljon huomiota mediassa ja ne ovat puhuttaneet paljon myös kuluttajia. Luennon aikana mietimme muun muassa mitä superfood itseasiassa tarkoittaa, mitkä ovat yleisimpiä superfoodeja, voiko superfoodien käytöllä olla riskejä ja voisiko ulkomaiselle superfoodille löytyä mainio kotimainen vaihtoehto sekä mitkä ovat oikeasti varteenotettavia superfoodeja ruokavalioon.


Superfoodeihin liittyy paljon mielikuvia

Superfoodit mielletään usein kaukaa tuoduiksi, sisällöltään hyvin monipuolisiksi ja ainutlaatuisiksi ruoka-aineiksi. Lisäksi niillä ajatellaan usein olevan monia samanaikaisia terveyttä edistäviä vaikutuksia sekä painonhallintaa, jaksamista edistäviä tai erilaisia sairauksia ehkäiseviä tai parantavia vaikutuksia.

Monilla superfoodeilla on pitkä ja vahva kulttuurihistoria kansanperinteet ja usein mielikuvat ja väitteet niiden terveysvaikutuksista pohjautuvatkin niin sanotusti vanhan kansan tottumuksiin ja uskomuksiin ennemmin kuin tieteeseen ja tutkimukseen. Toki osa superfoodeista on herättänyt mielenkiintoa myös tutkijoiden keskuudessa ja osa on saanut väitettyjen terveysvaikutusten tueksi myös tutkimusnäyttöä. Kaiken kaikkiaan, on hyvä muistaa, ettei superfood-nimitykselle ole kuitenkaan virallista määritelmää vaan se on yksinomaan markkinoijien määriteltävissä, joten kuluttajana on osattava olla tarkkana siitä, onko nimityksellä oikeasti perää vai toimiiko se lähinnä mainoskikkana.


Mitkä ovat oikeasti ravintorikkaita superfoodeja

Ravintorikkaudella tarkoitetaan superfoodien yhteydessä usein, että ne sisältävät reilusti erilaisia vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita, ravintokuitua, hyviä rasvahappoja ja bioaktiivisia yhdisteitä. Bioaktiivisiksi yhdisteiksi lasketaan polyfenoliset yhdisteet, joihin lukeutuvat muun muassa antioksidantit, flavonoidit, antosyaanit sekä karotenoidit. Polyfenolit ovat viime vuosien aikana olleet kovan tutkimuksen alla ja niitä pidetään mahdollisesti merkittävinä yhdisteinä erityisesti sydän- ja verisuonitautien sekä syövän ehkäisyn osalta.

Ravitsemusillan luento-osuudella tarkastelimme ja vertailimme yhdessä muun muassa toisiinsa gojimarjaa ja suomalaista metsämustikkaa, chiansiemeniä ja suomalaisia kuorittuja hampunsiemeniä, raakasuklaata ja tummaa suklaata sekä kookosöljyä ja suomalaista rypsiöljyä. Lue lisää luentodioista.


Superfoodien käyttöön voi sisältyä myös riskejä

Superfoodien sisältämät riskit liittyvät muun muassa tuotteen puhtauteen, puutteellisiin pakkausmerkintöihin tai siihen, että tuotteen sisältö ei vastaa pakkausmerkintöjä. Myös ravitsemus- ja terveysväitteitä saatetaan väärinkäyttää ja tuotteilla saatetaan virheellisesti ilmoittaa olevan jopa lääkinnällisiä vaikutuksia. Lääkkeellisiä väitteitä kun ei saisi lain mukaan ikinä käyttää, eikä kuluttajaa saisi ikinä myöskään johtaa harhaan tuotemerkinnöillä. Lisäksi superfoodin ravintosisältö ei välttämättä aina ole tuotteelle asetetun korkean hinnan arvoinen.

Erityisen tarkkana superfoodien sisällöstä ja alkuperästä kannattaa olla pienten lasten kanssa ja raskaana ollessa. Turvallisinta on suosia kotimaisia vaihtoehtoja tai ainakin luotettavia kotimaisia superfoodien valmistajia. Kotimaiset tuotteet ovat samalla usein myös edullisempia ja ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja.


Suomalaiset superfoodit kunniaan

Superfoodeja löytyy meiltä Suomestakin mitä loistavimpia rikastuttamaan ruokavaliotamme! Esimerkiksi suomalaiset marjat, joita saa kilohinnaltaan vähintään tuplasti edullisemmin (-tai jopa ihan ilmaiseksi marjastusaikana metsistämme ja vielä hyötyliikuntaa kaupan päälle!) päihittävät helposti hintalaatusuhteeltaan ulkomailta kuljetetut kuivatut marjat. Suomalaisiksi superfoodeiksi voimme ravintosisältönsä puolesta laskea muun muassa monet marjat, kuten mustikka, puolukka, hilla ja tyrni, sekä lehtikaalin, nokkosen, pinaatin ja kauran, rukiin sekä rypsiöljykin.

Kuten luentodiossakin mainitaan, voisi sanoa, että meille suomalaisille monesti jopa tylsän arkisilta tuntuvilla ruoka-aineilla olisi ravintosisältönsä puolesta paljon potentiaalia ulkomaisilla superfoodmarkkinoilla. Nostetaan suomalaiset puhtaat ja laadultaan erinomaiset ruoka-aineet siis kunniaan!


Iloa ja energiaa superfoodeista

Luennolla esiteltiin myös muutamia reseptivinkkejä, joista esimerkiksi kasvis-, hedelmä- ja marjapohjaiset smoothiebowlit, eli kulhomuotoon tehdyt, koostumukseltaan paksummat smoothiet, ovatkin oiva välipalavaihtoehto. Yhdellä smoothiebowlilla kattaa helposti 2-3 päivän kasvisannoksista. Lisäksi smoothiemassan sekaan voi sujauttaa ja/tai smoothiebowlin koristella esimerkiksi leseillä, hiutaleilla sekä pähkinöillä ja siemenillä ja sillä tavalla lisätä ruokavalioon kuin huomaamatta ravintokuitua, proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita sekä hyviä rasvahappoja.


Ruokavalion kokonaisuus on kaiken A ja O

Vaikka kuinka monipuolisia ja ainutlaatuisia yksittäisiä ruoka-aineita löytäisimme, ruokavaliomme kokonaisuus on kuitenkin se mikä ratkaisee. Keskittymällä siis yksittäisten ruoka-aineiden sijaan ruokavalion kokonaisuuteen ja valitsemalla paljon terveyttä edistäviä värikkäitä kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä hyvien kuitujen ja pehmeän rasvan lähteitä, pääset jo todella pitkälle!

Ps. Muista sesonkituotteet myös superfoodien osalta, niin kukkarokin kiittää.

Lisätietoa luennon sisällöstä ja reseptivinkeistä löydät luentodioista.


Tulossa asiaa liikkujan nestetasapainosta

Syksyn seuraava ravitsemusilta järjestetään torstaina 22.11. klo 17-19 Lukemalla! Marraskuun ravitsemusillassa pohditaan liikkujan nestetasapainoa ja vastauksia haetaan muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

Miten omaa nesteentarvetta voi arvioida?

Miten urheilu vaikuttaa nesteentarpeeseen?

Mitkä ovat parhaita janojuomia urheilijoille?

Kuinka paljon tulisi juoda ennen urheilusuoritusta, sen aikana entä sen jälkeen?

Entä mikä on nesteen rooli palautumisessa?

Tule mukaan kuuntelemaan, keskustelemaan ja herkuttelemaan välipalalla. Ilmoittaudu mukaan tästä!


Kiitos kaikille Sukellus superfoodien saloihin -ravitsemusiltaan osallistuneille ja toivottavasti nähdään pian sankoin joukoin uudestaan!

Lämpöä ja makoisia hetkiä pimeneviin syysiltoihin toivottaen,

Sykkeen ravitsemusasiantuntija Henna Kuru





Kommentoi