Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

DT-Annan testissä RVP eli reisi-vatsa-pakara-tunti

Kirjoitettu: 28.10.2019 13:44


Mikä on tuo maaginen kirjainlyhenne RVP liikuntakalenterissa? Se on lyhenne täydellisestä
kiinteytyskombo-tunnista eli REISI-VATSA-PAKARA-tunti! Yhden tunnin aikana pääset tekemään tehokasta treeniä juuri kyseisille lihasryhmille. Luvassa siis tehostettua kiinteytystä lihaskunnon kohottamista unohtamatta. RVP on suosittu tunti, jota tänä syksynä ohjaa uusi SYKETTÄ-ohjaaja Wilhelmiina.


Meneekö homma reisille?

Tunnilla tehdään perustavanlaatuisia, mutta tehokkaita ja juuri kyseisiä lihasryhmiä eristäviä lihaskuntoharjoitteita. Lihasryhmiä eristävissä liikkeissä on tärkeää käyttää nimenomaan harjoitettavaa lihasryhmää. Tästä syystä tunnilla myös keskitytään oikeiden lihasryhmien aktivointiin. Taito aktivoida oikeaa lihasryhmää varmistaa sen, että treeni varmasti kohdistuu esimerkiksi juuri sinne kankkuun, mihin halutaankin, eikä homma mene niin sanotusti reisille.

Pystytkö tekemään yhdellä jalalla?

Kyykky on hyvä perusliike, jolla voidaan pienellä hienosäädöllä painottaa joko etureisien tai takareisien ja pakaran aktivaatiota. Harjoitukset ovat yksinkertaisia ja ensikertalaistenkin on helppo hypätä mukaan. Treenin haastavuutta voi lisätä itselleen vastuskuminauhalla tai lisäämällä toistojen määriä. Esimerkiksi jalkaharjoitukset voi tehdä rasittavammiksi käyttämällä vain yhtä jalkaa kerrallaan kahden sijaan. Lantionnostoista tai maastavedoista tulee heti rankempia, kun irrotat toisen jalan lattiasta ja tuotat voiman vain yhdellä jalalla. Lihaskuntoa kohottavien osuuksien lisäksi tunti sisältää sykettä nostattavia ja lihasryhmiä kiinteyttäviä liikkeitä.

Sumokyykky on tehokas liike, joka saa erityisesti jalkojen takaketjun ja vatsalihakset työskentelemään. Kuva ei ole RVP tunnilta.

Onko sulla jokin liikerajoitus? Ei haittaa!

Tunnilla tehdään harjoitteita pääosin kehonpainotreeninä, mutta lisäpainoja tai vastuskuminauhoja voidaan myös hyödyntää tehostamaan treeniä. Reisi-, vatsa- ja pakaraliikkeitä voidaan tehdä useita tekniikoita hyödyntäen, joten liikkeet ovat tarvittaessa muokattavissa raskaammiksi tai helpotetuiksi, kuntotasosta ja rajoituksista riippuen. Tunti sopii kaiken tasoisille ja monenlaisia tavoitteita omaaville liikkujille. Ei muuta ku ärveepeetä kaikkien perjantaihin! 🙂

Iloisin terveisin,
Dream Teamin Anna 🙂





Kommentoi