Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

Siis mää rupeen vaan liikkumaan ja saan kaiken tämän?!?

Kirjoitettu: 17.2.2016 06:00


Helmikuu helistää


Sanonta helmikuu helistää tarkoittaa kuukaudelle tyypillisiä kovia pakkasia, minulle uudelle kirjoittajalle täysin jäätymistä mistä kirjoittaisin teille. Pitkän pähkäilyn jälkeen päätin jatkaa SYKETTÄ-Paulan aloittamaa blogitekstien jatkumoa liikunnan motivoivista tekijöistä. Liikunnan sovittaminen arkeen ja siinä onnistuminen vaatii jokaiselta, kuten elämisestä yleensäkin, järjestelyä.  Kerron tekstissä itsestäni, opiskelustani liikuntalääketieteen parissa ja liikunnan vaikutuksesta omaan hyvinvointiini. Minun mielestäni liikunnasta ei tarvitse tehdä suorittamista tai liian vaikeaa!


Hei kaikille, olen SYKETTÄ-Mikko!


Olen toisen vuoden liikuntalääketieteen pääaineopiskelija ja työskentelen täällä SYKETTÄ-hommissa vähän sellaisena jokapaikan höylänä. Olet saattanut tavata minut SYKETTÄ-tiloissa tarrojen kyselijänä, valvojana, salibandyvastaavana ja nyt myös toimiston puolella työharjoittelun merkeissä.

Do not you know I work out 😉

Liikunnan parissa on tullut puljattua tovi jos toinenkin. Olen aina ollut vilkas tapaus ja tykännyt liikkua. Nuorena harrastin paljon yksilölajeja, enimmäkseen yleisurheilua ja muita lajeja, joissa en voinut syyttää toisia huonosta suorituksesta. Myöhemmin olen hiljalleen alkanut lämpenemään joukkuelajeille ja toisten kanssa yhteen hiileen puhaltamisen hienoudelle.


Ahdistaa ja tunnen rauhattomuutta, mikä olisi sopiva lääke?


Kun aloitin opiskelun uudessa koulussa olin ensimmäisten päivien…. viikkojen ja kuukausien… aikana ihan täysin sekaisin…. Uskoakseni monet muutkin ovat kokeneet samanlaisia tunnetiloja aloittaessa opiskelut uudessa kaupungissa. Tietenkin syyt ovat olleet eriävät kuin allekirjoittaneella. Itse koin rauhattomuutta, mikä näin jälkeen katsottuna johtui siitä, että en saanut ylimääräistä energiaa purettua mihinkään.

Löysinkin SYKETTÄ-palvelut kuin tilauksesta: siinä oli helppo ja hauska tapa purkaa energiansa ja tutustua uusiin ihmisiin. Kynnys mukaan lähtemiseen oli todella matala ja olenkin alusta asti liikkunut paljon palvelujen puitteissa. SYKETTÄ-palvelujen myötä yhdessä liikkuminen on tehty helpoksi. Omasta mielestä oman arjen hyvinvoinnin parantamiseen SYKETTÄ-palvelut on yksi hyvä kanava siihen, ettei liikunnasta tarvitse tehdä suorittamista tai liian vaikeaa. Eikä tarvi olla ammattilainen, että voi osallistua!


Sukset saa lipsuu, mutta ladulta ei saa poistuu

Sekä terveillä että sairailla ihmisillä liikunta vaikuttaa yleensä myönteisesti mielialaan.


Tämän hetken kuuma topic liikuntalääketieteessä on liikkumattomuus ja sen seuraukset. Erityisesti istumisen lisääntyminen on yksi yhteiskuntamme suuria ongelmia ja arkiliikunnan lisääminen on yksi keskeisiä haasteita. Mitä neuvoksi? Nouse hetkeksi ylös heiluttelemaan jalkoja. Ota neuvosta vaari: istu vähemmän, voit paremmin!

Säännöllisesti harrastettu liikunta ylläpitää ja/tai tuottaa suotuisaa mielialaa. Liikunnan avulla halutaan usein päästä eroon väsymyksen tunteesta sekä stressistä. Tärkeimpiä syitä osallistua ohjattuun liikuntaan ovat terveys, ystävät, piristys, elämänilo ja liikunnan kuuluminen elämäntapaan.

Viime vuosina liikunnan vaikutuksia hyvinvointiin on selvitelty paljon. Liikunnan myötä saadut terveysvaikutukset ovat kiistattomia ja myös henkiseen hyvinvointiin sen vaikutukset ovat myönteisiä. Liikunnan on osoitettu lisäävän itsevarmuutta, tunne-elämän tasapainoa, sosiaalisia taitoja, sosiaalista sopeutuvuutta, seurallisuutta, itsekontrollia ja yleistä hyvinvointia. Siis mitä? Ymmärsinkö oikein? Siis mää rupeen vaan liikkumaan ja saan kaiken tämän?!?

En mä tässä tietenkään makoile, vaan joogailen… Mindfulness!! 😉

Liikunnan on esitetty myös parantavan älyllistä suorituskykyä & havaintokykyä. Uskoakseni sykkeen nostaminen lisää veren virtausta aivoihin, mikä taas auttaa parantamaan muistia sekä yleistä aivotoimintaa. Jos nyt muistan oikein, mitä luennolla on sanottu…joo kyllä se niin menee 😉


Kyl koirakin tietää liikunnan ja levon tasapainon tärkeyden


Tutkimuksien mukaan lepo on parempaa ja unen laatu vahvempaa liikunnan jälkeen. Toisia se auttaa jopa keskittymään esimerkiksi samalla lailla kuin musiikin kuuntelu. Itse olen huomannut liikunnan auttavan omissa keskittymisvaikeuksissani. Nämä vaikutukset heijastuvat tietenkin myös työtehon lisääntymisenä ja opintomenestyksenä.

Suurissa väestökyselyissä on tilastollisin menetelmin erotettu fyysinen aktiivisuus monista muista vaikuttavista tekijöistä, mm. sydämen ja verenkiertoelimistön suorituskyvystä. Siten on voitu todeta runsaamman vapaa-ajan liikunnan tai runsaamman kestävyysliikunnan olevan yhteydessä myönteisempään mielialaan, yleiseen hyvinvoinnin tunteeseen ja vähäisempiin ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden merkkeihin.

Toistaiseksi ei ole osoitettu keski-ikäisen terveydelle parempaa liikuntamuotoa kuin lähteä kaverin kanssa kävelylle.


Liikunnasta ei tarvitse tehdä suorittamista tai liian vaikeaa


Liikunta voi sosiaalisten ja psyykkisten vaikutustensa kautta edistää terveyttä monin eri tavoin. Jatkuvalla liikunnan harrastamisella voidaan edistää terveen minäkuvan kehittymistä ja helpottaa sosiaalisten kontaktien syntymistä ja säilymistä. Liikunnan avulla voidaan ohjata käyttäytymistä terveyttä edistävään suuntaan tarjoamalla esimerkiksi hyväksyttäviä purkautumisteitä aggressioille ja mahdollisuuksia sosiaalisten taitojen oppimiselle. Itsekin kyllä huomaan, että vaikka nyrkkeilysäkkiä hakatessa pääsee tehokkaasti turhat höyryt pihalle.

Tutkimuksiin pohjautuvat tiedot liikunnan sosiaalisista ja psyykkisistä vaikutuksista ovat vielä puutteellisia. Kuten tieteellisessä pohdinnoissa yleensä esitetään, on myös todennäköistä, että liikunnan vaikutukset ja merkitys näillä alueilla ovat vaihtelevampia ja yksilötasolla hankalammin ennustettavissa kuin biologiset vaikutukset. Ei kyllä löydy näyttöä siitäkään, että liikunta kenellekään pahaa tekisi – ei siis muuta kuin kokeilemaan, mikä treenin vaikutus juuri sinuun on!


Final words a la Mikko

Liikunnasta ei tarvitse tehdä suorittamista tai liian vaikeaa.


Well, well well… Kaikkeni antaneena takki alkaa olla aika tyhjä tän blogin suhteen. Opiskelijaelämän näkökulmasta kannattaa tietysti huomioida se, että juokseminen on halvempaa kun terapia. YTHS kiittää!

Ai niin! SYKETTÄ-liikuntapalveluissa starttaa ihan pian liikuntaneuvonta -palvelu. Tavoitteena on saada ihmisille positiivinen alku liikuntaharrastuksen parissa. Liikuntatieteilijä Mösjöö Pajunen sekä fyssari-Paula antavat oman kokemuksensa ja tietonsa liikkujien vapaaseen käyttöön. Siitä tulee hyvä! Mut tästä tarkemmin myöhemmin.


Ps. Tiedätkö mitä liikuntalääketiede on?


Monet ovat kyselleet, mitä liikuntalääketiede tarkemmin on? Lyhyesti sanottuna liikuntalääketiede tarkastelee terveyden, liikunnan ja fyysisen kunnon välisiä yhteyksiä. Erityisesti tieteenalan ytimessä ovat nämä 3 teemaa, joiden ympärillä olevia muutoksia huomioidaan:

1Liikunta on normaalin kasvun edellytys.

2 – Säännöllinen liikunta auttaa pysymään fyysisesti ja henkisesti terveenä ja ehkäisee monia sairauksia.

3 – Liikunta on myös osa pitkäaikaissairauksien hoitoa ja kuntoutusta



Kommentoi