Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

Toisessa SYKETTÄ-ravitsemusillassa puhuttivat syömiskäyttäytyminen, sallivuus ja syömishuolet

Kirjoitettu: 9.5.2016 12:50


Vilkasta keskustelua syömisen psykologiasta


Toinen SYKETTÄ-ravitsemusilta järjestettiin 20.4. Lukemalla. Osallistujamäärää yllätti jälleen iloisesti järjestelytiimin, Hillan mukaan lukien. Illan aiheena oli syömisen psykologia. Kaksituntinen rakentui luentotyyppisestä alustuksesta illan teemasta, vapaamuotoisesta kysymys- ja keskusteluosiosta sekä Ympäristöklubin aktiivien valmistamalla välipalalla herkuttelusta. Lue tästä tiivistys illan annista ja ota talteen herkullisen itsetehdyn myslin resepti! Alustuksen dioihin voit tutustua TÄÄLLÄ.


Järki ja tunteet… ja ruoka


Syömisen psykologia aihepiirinä on hyvin laaja ja teemasta voisi pitää luennon jos toisenkin. Tällä kertaa lähestyimme aihetta käsittelemällä aluksi syömiskäyttäytymisen taustaa, ruoanvalintaa ohjaavia tekijöitä sekä ruoasta saatavaa mielihyvää. Puhuimme myös kehonkuvasta ja ruokaan liittyvistä tunteista sekä joustavasta suhtautumisesta syömiseen sen tärkeyttä korostaen. Myös tunnesyöminen ja syömiseen liittyvät huolet ja syömishäiriöt nousivat teemaan kiinteästi liittyen käsittelyyn ja puhuimme osittain myös niihin liittyen täsmäsyömisestä sekä tietoisesta syömisestä.


Jokapäiväinen mutta moninainen tapahtuma


Ruoan valintaan ja syömiseen liittyviin ajatuksiin, tunteisiin ja toimintoihin liittyy vahvasti useat psykologiset tekijät. Näitä ovat mm. identiteetti, arvot ja asenteet, tunteiden säätelytaidot sekä oppiminen ja erilaiset motiivit. Listaa voisi jatkaa, mutta jo tästä käy ilmi miten moninaisesta toiminnasta on kyse, kun puhumme syömisestä, joka toisaalta on kaikille jokapäiväinen ja elintärkeä tuttavuus.

Ihmisen syömiskäyttäytymistä ohjaavat siis fysiologisen säätelyn lisäksi lukuisat muut tekijät. Kokosin niistä osan alla olevaan kuvaan, josta käy ilmi, kuinka monella eri tavalla syöminen on yhteydessä yksilöllisiin tekijöihin sekä yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin vaikutuksiin. Kun ajatellaan ruoan valintaa ohjaavia tekijöitä, täytyy pitää mielessä, ettemme valitse suuhun pantavaa ainoastaan nälän ja kylläisyyden ohjaamana. Emme aina edes tiedosta tai ajattele niitä asioita, jotka vaikuttavat kauppaostoksiimme tai lounasruokamme valintaan.


Joustavuus kunniaan


Puhuimme myös siitä, kuinka joustava suhtautuminen syömiseen tukee hyvinvointia paremmin kuin ankara ja ehdoton ajattelu syömiseen ja siitä saatavaan mielihyvään liittyen. Joustava ote ruokailussa ennustaa parempaa syömisenhallintakykyä ja kykyä tunnistaa elimistön viestejä. ”Sallivuus” on yhteydessä ”terveempään” ruokasuhteeseen, kun taas ehdottomuus ja joustamattomuus lisää usein huolta ja ahdistusta ja ruokkii ankaraa suhdetta syömiseen.

Joustava suhtautuminen yhdessä realistisen ja myönteisen kehonkuvan kanssa suojaa myös syömishäiriöiden kehittymiseltä. Syömishäiriöt tosin ovat erittäin monitekijäisiä kehon ja mielen sairauksia, joiden syntyä ei edes täysin ymmärretä.

Teema herätti paljon ajatuksia ja keskustelimme esimerkiksi siitä, kuinka syömishäiriöön sairastumista voisi ennaltaehkäistä tai miten lapselle voisi opettaa joustavaa suhtautumista syömiseen ja tukea terveellisten ruokailutottumusten omaksumista. Herkuttelusta ja sen rajoittamisesta nousi myös paljon ajatuksia. On tutkittu juttu, että mitä enemmän rajoitamme itseltämme jotain, sitä enemmän mielemme tekisi saada tätä ”kiellettyä” asiaa. Ehdottomat kiellot ja rajoitukset eivät pitkällä tähtäimellä toimi syömisenkään suhteen.


Tee itse maistuva mysli!


Ilta sujahti niin vauhdikkaasti ja intensiivisesti keskustellen, etten muistanut tai ehtinyt ottaa ainuttakaan kuvaa. En edes välipalasta! Tässäpä kuitenkin itsetehdyn myslin resepti, jota voit toki tuunata oman maun mukaan. Määrät ovat summittaisia.

Rouhi pähkinät ja pilko kuivatut hedelmät pieneksi. Sekoita kaikki kuivat aineet keskenään ja lisää joukkoon rypsiöljy ja halutessasi myös hunaja ja mausteet. Levitä seos tasaiseksi kerrokseksi leivinpaperin päälle uunipellille ja paahda n. 175 ° C uunissa 15-25 min välillä sekoittaen.

Tarjoa mysli esim. tuoreiden hedelmien ja marjojen, jogurtin ja rouhitun tumman suklaan kanssa.  Me herkuttelimme myslin lisäksi itsetehdyllä chilikaakaolla. Kiitokset herkuista kuuluvat ympäristöklubin aktiiveille!

 

 

 

 


Kolmannella kerralla ajankohtaisia aiheita


Ensi kerralla (tiistaina 10.5.) puhe on ajankohtaisaiheissa, eli proteiinibuumissa ja kärjistyneessä ravitsemuskeskustelussa. Puhumme mm. proteiinin tarpeesta, hyvistä proteiinin lähteistä sekä liikkujien suosimista proteiinilisistä. Puhumme myös siitä, ketä mediassa polarisoituneena esiintyvässä ravitsemuskeskustelussa pitäisi uskoa ja mistä voit löytää luotettavaa tietoa ravitsemuksesta. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittaudu mukaan tästä.

SYKETTÄ-ravitsemusilta: Proteiinibuumi
Canthia, luokka CA400 (kliinisen ravitsemustieteen käytävä)
klo 16-18

-Hilla





Kommentoi