Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

Sano heipat tietokoneen ääressä työskentelystä aiheutuvalle jomotukselle ja kolotukselle! Lue Lotan vinkit parempaan päätetyöskentelyyn!

Kirjoitettu: 1.11.2017 12:19


Tässä sinulle taikasanat, joilla virkistät työ- ja opiskelupäivääsi!


Loppusyksy on usein kiireistä aikaa töissä ja opinnoissa: projektit ja deadlinet hönkivät niskaan, jolloin päivät voivat venyä pitkiksi. Niska jumittaa, hartiat jumittaa, pää jumittaa… Siispä muistuttaisinkin kaikkia kahdesta pienestä asiasta, joilla voi parantaa omaa jaksamista työpäivän aikana. Taikasanat ovat ergonomia ja tauot!


Ergonomiasta:


Kumman pöydän ääressä on levollisempaa työskennellä, tämän…

Kiinnitä huomiosi työskentelyasentoosi, varsinkin jos istut paljon tietokoneen ääressä. Mahdollisuuksien mukaan säädä pöydän ja tuolin korkeutta, jotta istut tukevasti jalat maassa ja kätesi lepäävät pöydällä suunnilleen 90 asteen kulmassa. Tietokoneen ruudun pitäisi olla hieman suoran katseen alapuolella, jotta niska olisi rentona. Ja hei! Jos koulultasi tai työpaikaltasi löytyy korkeita pöytiä, tee töitä välillä seisten!

Lisäksi muista ylläpitää hyvää ryhtiä ja niskan asentoa. Kaikki usein tarvittavat tavarat olisi hyvä pitää käden ulottuvilla, jottei sinun tarvitse köyristellä jatkuvasti pahassa asennossa. Pidä myös huolta, että työpöytä on puhtaana ylimääräisestä tavarasta. Tällöin ajatuksetkin ovat selkeämmät, kun kaikki tarvittava on lähellä, mutta turha sotku piilossa häiritsemästä.


Tauoista:

…vai tämän?


Vaikka kiireisinä hetkinä tuntuisi siltä, että on pakko istua tietokoneen ääressä tuntikausia, jotta hommat etenisivät, ethän tee sitä! Pidä tarpeeksi usein lyhyitäkin taukoja, jolloin nouset ylös penkistä, pyörittelet hartioita ja niskaa tai teet vaikka pari kyykkyä. Kun veri lähtee kiertämään ja jäsenet vetristyvät pitkästä paikallaan olosta, myös aivot toimivat paremmin! Tee vaikka tikusta asiaa: käy täyttämässä juomapullo, käy vähän kauempana olevassa vessassa tai kävele muuten vain lähiportaat ylös ja alas.

Myös kahvitauko kaverin kanssa on erinomainen syy pitää tauko. Vaikka työskentelyaika lyhenisi vartilla, tulet silti pirteämmäksi ja todennäköisesti paremmalle tuulelle! Ethän myöskään aina tauolla kaiva puhelinta esiin ja ala somettaa? Lue, mitä Katriina kirjoitti älypuhelimen käytöstä TÄSTÄ, ja pidä välillä someton tauko!

Jos kaipaat vielä ideoita taukoliikuntaan, käy tsekkaamassa SYKETTÄ Youtube-sivuilta vinkkejä!

Tsemppiä ja hartianpyöräytyksiä puurtamisen lomaan toivottaa

-DT-Lotta





Kommentoi