Kirjaudu:


Valitse kaupunki

Haluatko sykettä elämään?

Rekisteröidy tästä!

5 syytä huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista!

Kirjoitettu: 12.10.2018 11:39


D-vitamiini ruoasta, purkista vai kenties aurinkolomalta?


Talven lähestyessä ja auringon valon vähentyessä myös D-vitamiinin saanti vähenee, joten Dream teamin Kiira haluaa  jakaa kanssasi viisi syytä, miksi jokaisen tulisi tarkistaa, saako vitamiinia tarpeeksi!

D-vitamiinista voit lukea lisää vaikkapa Terveyskirjastosta tai Eviran sivuilta.


1 – D-vitamiinia saadaan vain joistakin ruoka-aineista ja auringon valosta


Maailmanlaajuisesti yksi tärkeimmistä lähteistä on auringon valo, auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta vitamiinia nimittäin syntetisoituu iholla. Suomessa kyseistä herkkua ei kuitenkaan lokakuusta maaliskuuhun ole riittävästi tarjolla, minkä takia vitamiini on saatava ravinnosta.


2 – D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota saadaan vitaminoiduista maitotuotteista, kalasta sekä kasvikunnan tuotteista, esimerkiksi suppilovahveroista


Kasvikunnan tuotteista saatava D2-muoto on kuitenkin huonommin imeytyvä, kuin D3-muoto. Jos ruokavaliosi ei siis sisällä riittävästi näitä tuotteita, tulisi vitamiinin saanti turvata ravintolisillä. Eri tuoka-aineiden D-vitamiinipitoisuutta voit tutkailla luotettavasti esimerkiksi Finelistä.


3 – D-vitamiinilla on monia terveydelle edullisia vaikutuksia, se on muun muassa tärkeä kalsium- ja fosfaattiaineenvaihdunnassa ja siten luiden terveydessä (kuten osteoporoosin ehkäisyssä)


D-vitamiinilla on edullisia vaikutuksia myös kehon puolustusjärjestelmään ja sen on havaittu suojaavan esimerkiksi paksusuolen syövältä!


4 – D-vitamiini (lisänäkin) on verrattain edullista!


Sopii myös opiskelijabudjettiin 🙂


5 – D-vitamiini on suhteellisen turvallinen vitamiini


Rasvaliukoisena se voi kuitenkin kertyä elimistöön ja vaikuttaa haitallisesti luiden terveyteen. Tämä on havaittu pitkäaikaisella 1000 µg/pvä annostuksella, kun suositusten mukainen päiväsaanti on 10 µg/pvä (mm. lapsille, raskaana oleville ja vanhuksille on tosin omat suosituksensa). D-vitamiinilisien käytön pitkäaikaisvaikutuksia ei ole paljoa tutkittu, jonka takia viralliset suositukset eivät kannata järjetöntä ravitsemuslisien yliannostusta. Riittävä saanti on siis tärkeä turvata, mutta tässäkin tapauksessa liika on liikaa!


Loma etelässä on myös hyvä keino turvata D-vitamiinin saanti, tosin jätä silloin huomioimatta listan 4. kohta…!


Briefly in english – How to get enough vitamin D?


Vitamin D is important in human health and in Finland from October to March you can’t get enough sunlight to produce the vitamin on your own. Therefore, it’s important to get the vitamin from your diet. Good sources are vitaminized dairy products and for example fish, so if your diet doesn’t include these, a supplement might be good idea. Vitamin D is important to your bone health and can protect you from colorectal cancer!

Syysterveisin,

DT-Kiira





Kommentoi